Kristián Németh – The Children of Ján Moksó
OZNAM - 18. - 20. 6. 2025 je galéria zatvorená
Vernisáž: 21. 5. 2025
12:00 - verni pre študentstvo Školy dizajnu
18:00 - verni pre verejnosť
Trvanie výstavy: 21. 5. – 27. 6. 2025
Kurátor: Ľuboš Lehocký
Galéria Sumec, Škola dizajnu
Ivanská cesta 21, Bratislava
/
The Children of Ján Moksó
Umelecký a dokumentárny projekt The Children of Ján Moksó reflektuje udalosti zo šesťdesiatych rokov v Rohovciach, kde Juliana Némethová a Gizela Szitásová (ale možno aj iné deti, o ktorých nevieme) zažili sexuálne zneužívanie kňazom počas ich prípravy na prvé sväté prijímanie, ale i po ňom. Rohovce spadali vtedy pod farnosť v Báči, kde od roku 1957 do roku 1969 slúžil farár Ján Moksó.
Výstava v Galérii Sumec predstavuje trojicou videoinštalácií spomienky a svedectvá dotknutých dievčat – tety Gizy a autorovej, žiaľ, už zosnulej matky Juliany; obrazový, najmä fotografický materiál z obdobia, keď k obťažovaniu a zneužívaniu dochádzalo; a napokon umelecký dokument z autorovej prezentácie v rámci výstavy finalistov a finalistiek Ceny Oskára Čepana 2020 v Novej synagóge v Žiline, vrátane záznamu performance, ktorá bola súčasťou výstavy.
Performerka Monika Štolcová v rámci žilinskej výstavy počas autorom koncepčne a dramaturgicky premyslene štruktúrovanej performancie okrem inej akcie tiež spievala v latinčine biblický verš, ktorý zaznieva aj na aktuálnej výstave: „Veď nič nie je skryté, čo by sa neodhalilo, a nič nie je utajené, čo by sa neprezvedelo. Lebo čo ste povedali vo tme, bude počuť na svetle, a čo ste pošepli v izbách do ucha, bude sa rozhlasovať zo striech.“ (Lukáš 12: 2-3)
V rámci výstavy v Galérii Sumec autor uvádza biblickú myšlienku do kontextu výpovedí svojich blízkych, ktoré zažili sexuálne zneužívanie – ako to, žiaľ, často býva – v čase jeho diania nepomenovaného, neriešeného, neodhaleného, nepotrestaného. V zmysle verša z Lukášovho evanjelia Németh napomáha metaforicky aj fakticky k odkrytiu toho, čo bolo utajené či skryté a odkrýva záves zahaľujúci nevypovedané, aby mohlo dôjsť k jeho reflexii. V tomto prípade, ideálne, aj k inštitucionálnej cirkevnej sebareflexii.
V tejto súvislosti nám môže prísť na myseľ aj iný biblický verš z Ježišom predneseného podobenstva zachyteného v Evanjeliu podľa Matúša: „Veru, hovorím vám: Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili“ (Matúš 25: 40), ktorý možno interpretovať aj tak, že konanie voči druhému človeku, dobré či zlé, je zároveň skutkom voči Bohu samému, pričom na zreteľ sa v kontexte širšieho biblického textu berú najmä bezbranní, trpiaci, marginalizovaní, „najmenší bratia“ , vrátane detí a náš postoj a konanie smerom k nim.
Aj keď má Kristián Németh ako gej (v kontexte biblického príbehu jeden z „najmenších bratov“) a syn kňazom sexuálne zneužívanej ženy (ktorá bola navyše v období, keď k tomu dochádzalo, dokonca len dieťa – tiež teda „najmenší brat“), tisíc dôvodov na hnev, jeho umelecký postoj a reflexia týchto udalostí a tém je bez akéhokoľvek prejavu nenávisti, zlosti a nevraživosti. Naopak, to, čo autor ponúka, je citlivá snaha o spoločenskú, inštitucionálnu a osobnú (seba)reflexiu aktérov tohto diania, kultivovaný dialóg bez urážania a znevažovania či bulvarizácie témy. Németh ako umelec ostáva napriek všetkému, čo sa ho ako človeka bytostne negatívne dotýka, citlivý, kultivovaný, konštruktívny a otvorený, čo sa prejavuje aj vo výraze jeho diel.
Bodaj by boli podobne citliví, kultivovaní a otvorení k priznaniu, svedectvu a zodpovednosti za spôsobené zlo tí, ktorí kresťanské hodnoty vyznávajú len formálne, alebo v prekrútenej, ich osobným postojom vyhovujúcej podobe, a ktorých sa autorova citlivo formulovaná, vizuálne a výrazovo neútočne, ale esteticky účinne artikulovaná kritika dotýka.
/
Kristián Németh (*1983) študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre intermédií v ateliéri Ilony Németh a doktorandské štúdium absolvoval v ateliéri vvv pod vedením Martina Piačeka. V roku 2015 získal hlavnú cenu ESSL Art Award, o rok neskôr bol finalistom Art Laguna Award v Taliansku, v roku 2020 bol medzi finalistami Ceny Oskára Čepana a v roku 2022 sa stal laureátom Ceny Nadácie Novum. Samostatne vystavoval napríklad v Slovenskej národnej galérii (Bratislava), Gandy Gallery (Bratislava), Artivist Lab (Praha), Fait Gallery (Brno), ISCP (New York), At Home Gallery (Šamorín), Liptovskej galérii P. M. Bohúňa (Liptovský Mikuláš) či v Šopa Gallery (Košice). Zúčastnil sa tiež skupinových výstav v Kunsthalle Bratislava, Mauve (Viedeň), Galérii Jána Koniarka (Trnava), NTK (Praha), Essl Museum (Klosterneuburg), alebo Centre súčasného umenia v Solúne.Autor sa vo svojej intermediálnej tvorbe venuje najmä témam krehkosti bytia, inštitucionálnej kritike katolíckej cirkvi, identite, spoločenským a queer témam, pričom spája univerzálne výpovede s intímnym obsahom a minimalistickou, symbolickou formou a subtílnym výrazom.
/
www.galeriasumec.sk
www.thechildrenofjanmokso.com
/
Výstavný program Galérie Sumec v roku 2025 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. FPU je hlavným partnerom projektu.
Foto: Stella E. Mitaľová