Výstava pedagogičky Tijany Radenković v SNG - Schaubmarov mlyn

Tijana Radenković, Jozef Vančo | MIND GUT
kurátorka: Petra Hanáková
otvorenie 20. 6. 2021, 15:00
Schaubmarov mlyn, Pezinok


Pozývame na otvorenie výstavy rezidenčných výstupov umeleckého mikro kolektívu Tijany Radenković a Jozefa Vanča. Ich diela budú prezentované vrámci výstavy Skupinová Terapia.

Výraznou črtou tvorby najmladšej generácie umelcov/umelkýň je environmentálna citlivosť – záujem o klimatické či etické podmienky života (aj pod neblahým vplyvom) človeka. Antropocén a jeho „doba horúca“ sú sčasti konceptuálnym trendom, sčasti nevyhnutnosťou tvorivej perspektívy generácie narodenej po roku 1989.

Z tohto hľadiska je tvorba Jozefa Vanča (1989) na domácej scéne extrémnym príkladom. Jeho vlastná „autorská“ práca je pomalá, silne premýšľavá a až ostentatívne neintervencionistická. V reakcii na ľudskou stopou zanesený a do podstaty vyťažený svet reaguje tvorbou, ktorej podstatou je samovyťažovanie. Dlhé mesiace zbiera a do krabičky si akumuluje vypílený prach z vlastných nechtov, ako akýsi základ „ľudskej horniny“, ktorú imaginárny stroj času (s mimikri apartného galerijného objektu) „stláča“ do tenkého sedimentu – „vrstvy človeka“. Je to metaforické gesto, v svojej podstate vlastne moralistické, ktorým umelec demonštruje ako málo svetu dávame a ako veľa si z neho berieme. Nerastné bohatstvo sa vrství milióny rokov a vyťaží za jednu generáciu… Message je teda nasledovný: byť empatický k pomalým procesom, viac pozorovať, zohľadňovať a menej intervenovať.

Aj Tijana Radenković (1991) je umelkyňou klimaticky-citlivej a antropocénicky-reflexívnej generácie. Na rozdiel od svojho kolegu však skôr ako pomalé procesy vníma subtílne impulzy. Radenković skúma komunikáciu (či komunikačné možnosti) medzi prírodným a umelým svetom. Živé „bytosti“ (rastliny a plodiny – u nás konkrétne asi najznámejší objekt genetického experimentu – kukuricu) „napája“ na špecificky stvárnené elektroobvody čím ich zvuky a ruchy synteticky amplifikuje. Prepojením (zdanlivo) neprepojteľného, vnímaním (zdanlivo) nevnímateľného umelkyňa upozorňuje na jemnú medzidruhovú komunikáciu, na ktorú odťažitý „pán tvorstva“ – Človek akosi prestal reagovať.

Text: Petra Hanáková